Tekst zakotwiczenia, taki jak „ Kliknij tutaj ”, zostanie zignorowany przez Google do celów rankingowych. Ale tekst zakotwiczenia, taki jak „ Najlepsza firma SEO Warszawa”, może być użyty do pomocy w rankingu strony, do której prowadzi link dla frazy wyszukiwania Najlepsza firma SEO Warszawa, ponieważ Google używa tekstu zakotwiczenia do celów rankingowych.
Informacje ogólne na temat używania tekstu kotwicy przez Google
Założyciele Google, Sergey Brin i Lawrence Page, napisali w 1998 roku artykuł badawczy, w którym opisali innowacyjne podejście Google do PageRank.
Praca naukowa nosi tytuł Anatomia hipertekstowej wyszukiwarki internetowej na dużą skalę .
Artykuł badawczy wyjaśnia logikę używania tekstu kotwicy do celów rankingowych:
„Tekst linków jest traktowany w naszej wyszukiwarce w szczególny sposób. Większość wyszukiwarek kojarzy tekst linku ze stroną, na której znajduje się link. Ponadto kojarzymy go ze stroną, na którą wskazuje link.”
W innej części artykułu badawczego autorzy wyjaśniają, w jaki sposób Google będzie tłumić działanie słów kluczowych (prawdopodobnie po to, by nadmierne użycie słów kluczowych nie wywierało zbyt dużego wpływu). Wyjaśniają, że zapobiegnie to wywieraniu zbyt dużego wpływu na jakikolwiek czynnik rankingowy.
W poniższym cytacie, gdzie założyciele Google używają słowa „ hits ”, to, o czym mówią, to słowo kluczowe znalezione na stronie internetowej.
Artykuł badawczy Google:
„… uwzględniamy trafienia z tekstu kotwicy i PageRank dokumentu. Połączenie wszystkich tych informacji w rangę jest trudne. Zaprojektowaliśmy naszą funkcję rankingową tak, aby żaden konkretny czynnik nie miał zbyt dużego wpływu.
Najpierw rozważ najprostszy przypadek — zapytanie jednowyrazowe. Aby uszeregować dokument za pomocą zapytania z jednym słowem, Google sprawdza listę trafień tego dokumentu dla tego słowa. Google uważa każde trafienie za jeden z kilku różnych typów (tytuł, kotwica, adres URL, duża czcionka zwykłego tekstu, mała czcionka zwykłego tekstu, …), z których każdy ma własną gramaturę. Wagi typów tworzą wektor indeksowany według typu.
Google liczy liczbę trafień każdego typu na liście trafień. Następnie każda liczba jest przeliczana na wagę. Wagi liczbowe rosną liniowo wraz z liczbą na początku, ale szybko maleją, więc więcej niż pewna liczba nie pomoże”.
Więc właśnie tam widać, że istnieje rodzaj współczynnika, którego Google używa do tłumienia efektu tego sygnału rankingowego. Jak wspomniano wcześniej, celem było prawdopodobnie powstrzymanie popularnej sztuczki rankingowej polegającej na upychaniu słów kluczowych.
Niektórzy mogą powiedzieć, że powyższa górna granica przyczyniła się do powstania współczynników tekstu kotwicy. Ale tak nie jest.
Z mojego doświadczenia wynika, że koncepcja współczynników tekstu zakotwiczenia nie była aktywnie dyskutowana w społeczności SEO do około 2005 roku, po tym, jak Google ogłosił, że używa analizy statystycznej do identyfikacji nieprawidłowych wzorców linkowania. Więcej o tym później.